Trimester Pertama Kehamilan


Trimester pertama: Bayi pada 4 Minggu
Otak dan saraf tunjang bayi anda telah mula untuk membentuk. Jantung mula membentuk. Lengan dan kaki tunas muncul. Bayi anda kini embrio dan 1/25 inci panjang.

Trimester pertama: Bayi pada 8 Minggu
Semua organ-organ utama dan struktur badan luar telah mula untuk membentuk. Jantung bayi anda berdegup dengan rentak biasa. Lengan dan kaki tumbuh lagi, dan jari dan jari kaki telah mula untuk membentuk. Organ-organ seks mula terbentuk. Mata telah berpindah ke hadapan pada muka dan kelopak mata telah terbentuk. Tali pusat dapat dilihat dengan jelas. Pada akhir 8 minggu, bayi anda adalah janin dan kelihatan lebih seperti manusia. Bayi anda adalah hampir 1 inci panjang dan berat kurang daripada 1/8 auns.

Trimester pertama: Bayi pada 12 Minggu
Saraf dan otot mula bekerja bersama-sama. Bayi anda boleh membuat genggaman. Organ-organ seks luaran menunjukkan jika bayi anda adalah lelaki atau perempuan. Seorang wanita yang melakukan ultrasound pada trimester kedua atau kemudiannya mungkin dapat mengetahui jantina bayi. Kelopak mata menutup untuk melindungi mata. Mereka tidak akan membuka lagi sehingga minggu ke-28. Pertumbuhan kepala telah perlahan. Kini, pada kira-kira 3 inci panjang, berat bayi anda hampir satu auns.

First Trimester

Semasa trimester pertama badan anda menjalani banyak perubahan. Perubahan hormon menjejaskan hampir setiap sistem organ dalam badan anda. Perubahan ini boleh mencetuskan gejala walaupun dalam minggu pertama kehamilan. Tak datang haid adalah tanda jelas bahawa anda sedang hamil.

Perubahan lain yang anda mungkin alami semasa trimester pertama termasuk:
Keletihan yang melampau, payudara bengkak. Puting anda juga mungkin melekat keluar. Sakit perut dengan atau tanpa muntah (morning sickness), mengidam atau kebencian untuk makanan tertentu, perubahan mood, sembelit (masalah mempunyai pergerakan usus), perlu membuang air kecil lebih kerap, sakit kepala, pedih ulu hati, penambahan berat badan atau penurunan.

Selari dengan perubahan badan anda, anda mungkin perlu membuat perubahan kepada rutin harian anda, seperti akan tidur lebih awal atau makan kerap, hidangan kecil. Mujurlah, kebanyakan ketidakselesaan ini akan hilang ketika kehamilan anda berkembang, namun sesetengah wanita mungkin tidak berasa sebarang ketidakselesaan! Jika anda telah hamil sebelum ini, anda mungkin berasa berbeza kali ini. Sama seperti setiap wanita adalah berbeza, begitu juga dengan setiap kehamilan.


Dapatkan e-Book Rahsia Kehamilan dan Tips-tips Kesuburan untuk Wanita DISINI.





0 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...