Trimester Kedua Kehamilan

Trimester kedua: Bayi pada 16 Minggu
Tisu otot dan tulang terus kepada bentuk, mewujudkan rangka yang lebih lengkap. Kulit mula terbentuk. Anda hampir boleh melihat melaluinya. Meconium (MIH-KOH-Nee-Uhm) terbentuk dalam saluran usus bayi anda. Ini akan menjadi pergerakan usus pertama bayi anda. Bayi anda membuat menghisap usul dengan mulut (menghisap refleks). Bayi anda mencapai panjang kira-kira 4 hingga 5 inci dan berat hampir 3 auns.

Trimester kedua: Bayi pada 20 Minggu
Bayi anda adalah lebih aktif. Anda mungkin berasa sedikit fluttering. Bayi anda dilindungi oleh rambut halus, lembut seperti bulu dipanggil lanugo (luh-Noo-goh) dan lapisan berlilin dipanggil vernix. Ini melindungi bawah kulit membentuk. Kening, bulu mata, kuku, dan kuku kaki telah terbentuk. Bayi anda juga boleh calar sendiri. Bayi anda boleh mendengar dan menelan. Sekarang pertengahan kehamilan anda, bayi anda adalah kira-kira 6 inci panjang dan berat kira-kira 9 auns.

Trimester kedua: Bayi pada 24 Minggu
Sumsum tulang mula membuat sel-sel darah. Citarasa membentuk pada lidah bayi anda. Tapak kaki dan cap jari telah dibentuk. Tanah rambut mula tumbuh di atas kepala bayi anda. Paru-paru terbentuk, tetapi tidak berfungsi. Tangan dan menyentakkan refleks mula berlaku. Bayi anda tidur dan kerap bangun. Jika bayi anda lelaki, testikelnya mula bergerak dari abdomen ke dalam skrotum. Jika bayi anda adalah perempuan, rahim dan ovarinya berada di tempat, dan bekalan seumur hidup telur telah dibentuk dalam ovari. Bayi anda menyimpan lemak dan telah mendapat agak sedikit berat badan. Sekarang pada kira-kira 12 inci panjang, bayi anda mempunyai berat kira-kira 1 paun ½.

Second Trimester


Kebanyakan wanita mendapati trimester kedua kehamilan lebih mudah daripada yang pertama. Anda mungkin melihat bahawa gejala seperti loya dan keletihan akan hilang. Tetapi perubahan yang lebih ketara kepada badan anda kini berlaku. Abdomen anda akan berkembang kerana bayi terus berkembang. Dan sebelum trimester ini berakhir, anda akan merasakan bayi anda mula bergerak!

Badan anda berubah untuk membuat bilik untuk bayi anda berkembang, anda mungkin merasai:
Sakit badan, seperti bahagian belakang, abdomen, paha, atau paha sakit. Regangan tanda pada perut anda, payudara, paha, atau punggung. Gelap kulit di sekitar puting anda. Satu garis pada kulit berjalan dari butang perut ke garis rambut kemaluan. Tompok kulit gelap, biasanya seluruh pipi, dahi, bibir, hidung, atau atas. Tampalan sering dipadankan pada kedua-dua belah muka. Ini kadang-kadang dikenali sebagai topeng kehamilan. Tangan kebas atau kesemutan, dipanggil sindrom carpal tunnel. Gatal-gatal pada abdomen, tapak tangan, dan kaki. (Panggil doktor anda jika anda mempunyai loya, hilang selera makan, muntah, demam kuning, atau keletihan yang digabungkan dengan gatal-gatal. Ini boleh menjadi tanda-tanda masalah hati yang serius). Bengkak pergelangan kaki, jari, dan muka.
(Jika anda mendapati mana-mana bengkak secara tiba-tiba atau berat badan anda meningkat secara mendadak, hubungi doktor anda dengan segera. Ini boleh menjadi tanda preeclampsia.)


Dapatkan e-Book Rahsia Kehamilan dan Tips-tips Kesuburan untuk Wanita DISINI.





0 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...