Trimester Ketiga Kehamilan


Trimester ketiga: Bayi pada 28 Minggu
Bayi semakin membesar dan memenuhi ke seluruhan ruang dalam perut. Kepalanya mula sepadan dengan badan. Kening dan bulu mata tumbuh sepenuhnya. Bulu pada badannya terus tumbuh. Matanya boleh membuka dan ditutup dan mula fokus. Bayi kini sudah pandai menyesuaikan keadaan mengikut keselesaan. Pada usia ini, bayi sudah cukup sifatnya dan boleh lahir pada bila- bila masa. Jika bayi lahir pada usia ini, dia diketegorikan sebagai bayi pramatang. Jantungnya kini berdegup sebanyak 150 degupan seminit. 

Trimester ketiga: Bayi pada 32 Minggu
Tulang bayi anda terbentuk sepenuhnya, tetapi masih lembut. Mata boleh membuka dan menutup dan rasa perubahan dalam cahaya. Paru-paru tidak terbentuk sepenuhnya, tetapi amalan "bernafas" pergerakan berlaku. Badan bayi anda mula menyimpan mineral penting, seperti besi dan kalsium. Lanugo mula jatuh. Berat bayi anda semakin meningkat dengan cepat, kira-kira ½ paun seminggu. Sekarang, bayi anda adalah kira-kira 15 hingga 17 inci panjang dan berat kira-kira 4-4 pound ½.

Trimester ketiga: Bayi pada 37-40 Minggu
Menjelang akhir 37 minggu, bayi anda dianggap jangka penuh. Organ bayi anda sudah bersedia untuk berfungsi sendiri. Semakin menghampiri tarikh melahirkan, bayi anda boleh bertukar ke kedudukan kepala ke bawah untuk kelahiran. Kebanyakan bayi "hadir" kepala ke bawah. Pada kelahiran, bayi anda mungkin berat antara 6 pound, 2 auns dan 9 paun, 2 auns dan 19-21 inci panjang. Kebanyakan bayi yang penuh panjang jatuh dalam julat. Tetapi bayi yang sihat datang dalam saiz yang berlainan.

Sebahagian daripada ketidakselesaan yang sama anda telah alami dalam trimester kedua anda. Ramai wanita mendapati sukar bernafas dan mereka perlu pergi ke bilik mandi lebih kerap. Ini adalah kerana bayi semakin besar dan ia meletakkan lebih banyak tekanan pada organ-organ anda. Jangan bimbang, bayi anda adalah baik dan masalah ini akan berkurangan sebaik sahaja anda melahirkan.

Beberapa perubahan baru yang anda mungkin perasan pada trimester ketiga termasuk:
Sesak nafas, Pedih ulu hati, Bengkak pergelangan kaki, jari, dan muka. (Jika anda mendapati mana-mana bengkak secara tiba-tiba atau melampau atau jika berat badan anda meningkat dengan cepat, hubungi doktor anda dengan segera. Ini boleh menjadi tanda preeclampsia.) Buasir, Tender dada, yang mungkin bocor berair pra-susu yang dipanggil kolostrum, Pusat anda boleh terbonjol keluar, masalah tidur, Bayi "jatuh", atau bergerak lebih rendah di dalam abdomen anda, Kontraksi, yang boleh menjadi tanda sebenar atau palsu.

Seperti yang anda berhampiran tarikh akhir anda, serviks anda menjadi nipis dan lebih lembut. Ini adalah normal, proses semulajadi yang membantu saluran kelahiran (faraj) untuk membuka semasa proses kelahiran. Doktor anda akan memeriksa perkembangan anda dengan peperiksaan faraj, anda hampir dengan tarikh bersalin anda. Teruja - detik akhir telah mula!


Dapatkan e-Book Rahsia Kehamilan dan Tips-tips Kesuburan untuk Wanita DISINI.





0 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...