7 Sunnah Menyambut Kelahiran Bayi

Antara perkara yang Rasulullah SAW letakkan keutamaan yang tinggi adalah pada didikan untuk generasi akan datang. Nabi SAW jadikannya penting sejak sebelum perkahwinan lagi, semasa memilih calon, kemudian ketika proses mengandung dan juga kelahiran dengan memastikan anak yang lahir itu dikelilingi oleh adab-adab yang menjadikan kelahiran tersebut sebagai persiapan kepada anak itu untuk menjadi hamba Allah yang soleh, terpelihara daripada syaitan dan daripada penyakit dalaman dan luaran yang mungkin menimpa manusia. 7 Sunnah ketika menyambut kelahiran bayi adalah:

1. Mengazankan bayi
Nabi s.a.w mengambil berat tentang bayi yang baru lahir dari rahim ibunya dengan mengalunkan azan ke telinganya supaya sejak lahir lagi bayi tersebut didendangkan dengan Zikrullah & ia menjadi pelindungnya daripada syaitan yang direjam. Nabi s.a.w apabila mendapat tahu tentang kelahiran Hassan, baginda bergegas mendapatkannya lalu mengalunkan azan ke telinga kanannya & iqamah ke telinga kirinya. Baginda bersabda bahawa bayi yang diazankan takkan diganggu oleh ‘ummu sibyan’ (sejenis syaitan yang dikhaskan untuk menganggu bayi yang baru lahir).

2. Bertahnik
Diriwayatkan oleh Aishah bahawa bayi yang baru lahir biasanya akan dibawa kepada Nabi s.a.w. Bayi bapa tersebut akan membawanya kepada Nabi s.a.w sebelum disusukan oleh ibunya supaya nabi boleh mentahnikannya dan memberkatinya.

3. Tasmiah
Tasmiah bermaksud menamakan bayi. Sunat dilakukan pada hari ke-7 selepas kelahirannya. Nabi s.a.w bersabda bahawa “namakan mereka (bayi) dengan nama para nabi & sebaik-baik nama ialah Abdullah dan Abdul Rahman. Semolek-moleknya ialah Haris dan Hamam. Manakala seburuk-buruknya ialah Harb dan Murrah.”

4. Tahliq
Sunnah keempat adalah tahliq iaitu sunnah mencukur kepala bayi. Disunatkan pada hari ke-7 kelahiran bayi untuk dicukur kepalanya sehingga habis. Faedahnya sangat banyak dan Nabi s.a.w melakukannya kepada Hassan & Hussin. Begitu juga dengan para sahabat RA.

5. Menderma berdasarkan berat rambut bayi
Sunnah kelima pula adalah menderma berdasarkan berat rambut bayi iaitu dengan menimbang rambut yang dicukur itu, kemudian mendermakan perak dengan timbangan tersebut. Ulamak menyatakan jika hendak didermakan dalam bentuk emas maka ia lebih baik untuk muslimin dan fakir miskin.

6. Aqiqah
Aqiqah adalah amalan menyembelih 2 ekor kambing untuk anak lelaki dan seekor kambing untuk anak perempuan. Disunatkan untuk meyediakan sembelihan tersebut dan menjemput orang ramai untuk menikmatinya. Dalam erti kata lain, disunatkan untuk berasa gembira atas kelahiran tersebut dan menjemput orang ramai. Disunatkan juga bagi yang dijemput untuk memenuhi jemputan aqiqah kerana Nabi s.a.w menggalakkan kita memenuhi undangan aqiqah.

7. Khatan
Sunnah ketujuh adalah dengan berkhatan. Ia wajib kepada anak lelaki dan digalakkan bagi anak perempuan. Keinginan untuk menyampaikan berita gembira & mengucapkan tahniah. Jika kita mendapat khabar tentang kelahiran bayi baru, disunatkan untuk kita mengatakan “Moga Allah s.w.t berkatimu dengan pemberianNya, semoga kau bersyukur kepadaNya, semoga Allah s.w.t kurniakanmu keberkatan & pertunjukNya”. Ini ialah sunnah yang diriwayatkan oleh Imam Hassan ia adalah amalan Nabi s.a.w.

Jika kita pehatikan ketujuh-tujuh sunnah dan amalkannya kepada anak-anak, mereka akan hidup bersama sunnah Rasulullah s.a.w. Alangkah indahnya jika anak-anak ini sejak dari awal kelahiran, mereka dah didedahkan dengan sunnah Rasulullah s.a.w. Hal demikian akan menggalakkan anak-anak ini untuk terus membesar sambil mengamalkan sunnah Nabi s.a.w. Selain membentuk generasi yang mencontohi Rasulullah s.a.w kerana mereka sangat suci ketika dilahirkan lalu dihubungkan pula dengan amalan, akhlak & pertunjuk dari Nabi s.a.w. Allah s.w.t telah berfirman “Jika kamu benar-benar cintai Allah s.w.t, ikutilah aku. Nescaya Allah s.w.t akan mengasihimu. (Surah Ali-Imran; Ayat 31) 

0 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...